Analisis Kemampuan Literasi Matematis Anak SD Desa Singajaya dalam menyelesaikan Permasalahan pada Soal Aritmatika Sosial

Penulis

  • Abdullah Azzam Alwan Abdul UIN SGD

Kata Kunci:

Literasi, matematis, aritmatika sosial

Abstrak

The purpose of this research is to find out and describe how the mathematical
literacy abilities of Singajaya Village children solve social arithmetic problems
using a qualitative descriptive method. This research focuses on the
mathematical literacy skills of Singajaya Village children which are expected
to have levels with three stages that have been tested, namely high, medium,
and low. By using the instrument used in this literacy ability analysis research,
namely the mathematical literacy test about social arithmetic which pays
attention to children's learning creativity. The data analysis technique used
was drawing conclusions and presenting data by random sampling from 3
elementary school children. The results of the data analysis show that aspects
of the indicators of mathematical literacy ability and aspects of students'
problem solving are met with problems that meet their mathematical literacy
abilities.

Referensi

Abidn, Y. M. (2018). PEMBELAJARAN LITERASI: Strategi Meningkatkan

Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta:

Bumi Aksara.

Ana Puspita Maulidina, S. H. (2019). PROFIL KEMAMPUAN NUMERASI SISWA

SEKOLAH DASAR BERKEMAMPUAN TINGGI DALAM MEMECAHKAN

MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 57-62.

Astuti, P. (2018). Kemampuan Literasi Matematika dan Kemampuan Berpikir Tingkat

Tinggi. PRISMA, PROSIDING SEMINAR NASIONAL MATEMATIKA , 263-

Awwaabiin, S. (2023, Maret 17). Studi Literatur: Pengertian, Ciri, Teknik

Pengumpulan Datanya. Diambil kembali dari deepublish:

https://penerbitdeepublish.com/studi-literatur/

Nahdi, D. S. (2019). KETERAMPILAN MATEMATIKA DI ABAD 21. Jurnal Cakrawala

Pendas, 133-140.

Pangesti, F. T. (2018). MENUMBUHKEMBANGKAN LITERASI NUMERASI PADA

PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN SOAL HOTS. Indonesian Digital

Journal of Mathematics and Education, 5(9).

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan

Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. JURNAL

BASICEDU, 916-924.

Yuliana Ayundhaningrum, R. E. (2017). Kedisiplinan Dan Kemandirian Belajar

Terhadap Kemampuan Pemeahan Masalah Matematika. Jurnal Kajian

Pendidikan Matematika, 23-32

##submission.downloads##

Diterbitkan

2023-11-15

Cara Mengutip

Abdul, A. A. A. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Anak SD Desa Singajaya dalam menyelesaikan Permasalahan pada Soal Aritmatika Sosial . PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 3(6). Diambil dari https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/307-317