Program Rumah Ceria Sebagai Bantuan Belajar Bagi Anak-Anak Di Desa Karanganyar
Abstrak
The Rumah Ceria program is a concrete step to overcome obstacles to education. This program is not just an additional educational initiative, it is also a form of commitment to creating an educational environment that is inclusive, supportive, and stimulates the development of children's creativity. Objective of this study was to increase access to education for children in Karanganyar Village, help children develop academic and social skills, and provide psychosocial support for children to increase their motivation to learn. This service activity uses the Participatory Action Research (PAR) method. PAR is used as a method to mark every activity designed to improve or overcome a problem (Ozanne & Saatcioglu, 2008). This program successfully develops children's social skills and creativity. This program has had a positive impact on children's learning motivation. Through the guidance of caring teachers and mentors, children feel supported and recognized for their efforts in learning. This has encouraged them to be more motivated and committed to achieving academic success.
Keywords: education, children, rumah ceria.
Referensi
Afandi, A. (2022). Metodologi pengabdian masyarakat.
Afifah, A. W., & Yudha, R. K. (2022). Pengabdian Masyarakat Dalam Kegiatan Belajar Anak-Anak Di Kelurahan Suka Merindu. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata (JIMAKUKERTA), 2(1), 113-118.
Akhyadi, A. S., & Mulyono, D. (2018). Program parenting dalam meningkatkan kualitas pendidikan keluarga. Abdimas Siliwangi, 1(1), 1-8.
Aliyyah, R. R., Rahmawati, R., Septriyani, W., Safitri, J., & Ramadhan, S. N. P. (2021). Kuliah kerja nyata: pengabdian kepada masyarakat melalui kegiatan pendampingan pendidikan. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 663-676.
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal buana pengabdian, 1(1), 66-72.
Anisyah, N., Marwah, S., & Yumarni, V. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Akhlak Anak Pra Sekolah. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 287-295.
Asra, R., Naswir, M., Nazarudin, M., & Kalsum, U. (2018). Peningkatan Kualitas Pendidikan untuk Anak Suku Anak Dalam di Dusun Selapik, Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 1(1), 2-8.
Iman, A. M., & Ulfi, R. A. (2021). Pengabdian Masyarakat Dengan Meningkatkan Minat Anak-Anak Terhadap Pentingnya Pendidikan di Kampung Pondok Manggis, Bojong Gede. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(58).
Mawaddah, N., Nur, A., & Nurul, Z. (2022). Pengabdian dan pengajaran sebagai hakikat pendidik dalam pendidikan Islam. Abdi Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 27-33.
Refli Sutejo, Azizah, H., & Didi, T. Pelaksanaan Pembelajaran Pada Program Diniyah Untuk Anak Usia Sekolah Dasar Di Desa Permata Baru Indralaya utara KAb. Ogan Ilir.
Setyowati, E., & Permata, A. (2018). Service learning: Mengintegrasikan tujuan akademik dan pendidikan karakter peserta didik melalui pengabdian kepada masyarakat. Bakti Budaya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 143.
Wibawa, S. (2017). Tridharma Perguruan Tinggi (Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat). Disampaikan dalam Rapat Perencanaan Pengawasan Proses Bisnis Perguruan Tinggi Negeri. Yogyakarta, 29, 01-15.
Yasa, I. M. A. (2021). Optimalisasi Pengabdian Masyarakat Pada Sekolah PAUD Binaan. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 179-187.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Moch Apip Tanuwijaya, Caesar Noor Safry Al Khalid, Nailus Sa’adah, Erlan Aditya Ardiansyah
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.