Pembelajaran Umum dan Pelatihan ICT untuk Pengembangan Kompetensi Peserta Didik di Ponpes Al Huda Sumedang

Authors

  • Idah Wahidah Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Balya Rozudin Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, Fakultas Ushuluddin, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Delviana Junissetiawati Pendidikan Fisika, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Diego Aryajati Hukum Tata Negara, Fakultas Syariah dan Hukum, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Fabian Khairah Hisan Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati

Keywords:

Learning, Technology, ICT

Abstract

Advances in Science and Technology require humans to master many skills including techno-logical skills. This service aims to 1) improve the ability and understanding of students in gen-eral subjects, 2) improve students' understanding in using ICT (Information Communication and Technology) in the form of laptops or computers so that they can help them in the learning process. The method used is a direct activity consisting of the lecture method, practical method, question and answer method and evaluation. In addition, the results of this service show that the learning and training provides a structured learning schedule because there are general subject learning activities and increases the ability of students to operate technology such as laptops.

References

Buntoro, Ghulam, A., Dwiyono, Ariyadi., Indah, Puji, A. (2018). Pemanfaatan E-Learning Quipper School oleh Guru dan Siswa untuk Optimalisasi Pembelajaran di MAN 1 Ponorogo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 157-167.

Falabiba, Ninla, E . (2019).Pelatihan Komputer Program Microsoft Excel 2013 Pada SMAN 12 Banjarmasin. 1, 5–10.

Hanifah, H. (2020). Digitalisasi Sistem Administrasi Perpustakaan Studi Kasus SMK Negeri 1 Sambi Boyolali. Publikasi Ilmiah, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hasrah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Komunikasi Dan Informasi Dalam Pembelajaran PKN. Phinisi Integration Review, 2(2), 238. https://doi.org/10.26858/pir.v2i2.10002

Kingsley, Nnaekwe, U., Ugwu, P. (2019). The Concept And Application Of ICT To Teaching/Learning. International Research Journal of Mathematics, Engineering and IT, 6(2), 11.

Livingstone, S. (2012). Critical reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38(1), 9–24. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577938

Nagel, P. J. F. (2020). Peningkatan SDM Indonesia yang Berdaya Saing melalui Pendidikan di Era Transformasi Digital dan Teknologi yang Berkelanjutan. Seminar Nasional dan Teknologi Terapan VIII, 31–38.

Pratami, Risti., Setiyaji, Nugroho., Mustiningsih. (2017). Pengaruh penyusunan jadwal pada jenjang pendidikan dasar terhadap efektivitas pembelajaran peserta didik. 5, 249–258.

Rahmawati, N. I. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 381–387.

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi Humaniora dan Pendidikan, 1, 1276–1283.

Voogt, J., & Pelgrum, H. (2005). ICT and Curriculum Change. Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, 1(2), 157–175. https://doi.org/10.17011/ht/urn.2005356

Wening, Muslimah, Hikmah., Achadi, Budi S. (2020). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menghadapi Era Digital 4.0. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 56-64.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 1, 263–278.

Downloads

Published

2022-02-07

How to Cite

Wahidah, I., Rozudin, B., Junissetiawati, D., Aryajati, D., & Hisan, F. K. (2022). Pembelajaran Umum dan Pelatihan ICT untuk Pengembangan Kompetensi Peserta Didik di Ponpes Al Huda Sumedang. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(59), 83–97. Retrieved from https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/959

Issue

Section

Articles