Pengembangan Perpustakan Sekolah SDN Pasir Sereh Desa Mukapayung Kecamatan Cililin Kabupaten Bandung Barat
Keywords:
Pengembangan, Perpustakaan, SDN Pasir SerehAbstract
Abstrak
Perpustakaan sekolah merupakan salah satu pusat sumber daya yang sangat penting untuk mencapai proses pembelajaran dalam menunjang pelaksanaan program pendidikan. Selain sebagai tempat penyimpanan koleksi buku-buku pelajaran, perpustakaan sekolah juga menyimpan buku-buku bacaan anak yang tentunya bertujuan untuk meningkatkan minat dan kebiasaan membaca. Oleh karena itu, perpustakaan sekolah harus dikelola dengan baik. Salah satu permasalahan yang ada di SDN Pasir Sereh, Desa Mukapayung, Kecamatan Cililin, Kabupaten Bandung Barat adalah keterbatasan Sumber Daya Manusia (pustakawan) sehingga dalam pengelolaan perpustakaan sekolah terabaikan. Dengan demikian siswa pun tentunya kurang termotivasi untuk mengunjungi perpustakaan sekolah. Adapun salah satu program yang diterapkan oleh KKN Sisdamas Kelompok 234 di dusun 2 yaitu pengembangan perpustakaan sekolah. Tujuan dari pengembangan perpustakaan sekolah tersebut adalah untuk: 1) Meningkatkan minat baca siswa; 2) Meningkatkan kualitas pengelolaan perpustakaan sekolah; dan 3) Meningkatkan ketersediaan akses dan bahan bacaan yang berkualitas. Hasil dari pengembangan perpustakaan ini adalah siswa lebih antusias untuk mengunjungi perpustakaan dan membaca buku. Selain itu juga pengelolaan perpustakaan menjadi lebih baik.
Kata Kunci: Pengembangan, Perpustakaan, SDN Pasir Sereh
Abstract
The school library is one of the resource centers that is very important to achieve the learning process in supporting the implementation of educational programs. Apart from being a place to store collections of textbooks, school libraries also store children's reading books which of course aim to increase interest and reading habits. Therefore, the school library must be managed properly. One of the problems that exist at SDN Pasir Sereh, Mukapayung Village, Cililin District, West Bandung Regency is the limited human resources (librarians) so that the management of the school library is neglected. Thus students are certainly less motivated to visit the school library. One of the programs implemented by KKN Sisdamas Group 234 in hamlet 2 is school library development. The objectives of the school library development are to: 1) Increase students' interest in reading; 2) Improve the quality of school library management; and 3) Increase the availability of access and quality reading materials. The result of this library development is that students are more enthusiastic to visit the library and read books. In addition, library management has also improved.
Keywords: Development, Library, SDN Pasir Sereh.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Febriansyah Febriansyah, Marsha Reviana, Muhammad Hafiz Fikry, Ibnu Malik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.