Peningkatan Literasi Digital Anak SD Melalui Program Kuliah Kerja Nyata (KKN): Pembelajaran Microsoft Word di Desa Jagabaya
Keywords:
Jagabaya, Microsoft Word, KKN, Program, Sekolah DasarAbstract
Penggunaan teknologi dalam kehidupan sehari-hari semakin mendominasi, bahkan di kalangan anak-anak SD. Oleh karena itu, penting untuk mempersiapkan generasi muda dengan keterampilan teknologi yang kuat. Program Kuliah Kerja Nyata (KKN) adalah salah satu upaya untuk mencapai tujuan ini. Artikel ini membahas implementasi KKN dalam pembelajaran Microsoft Word kepada anak-anak kelas 6 SDN 01 Jagabaya, Desa Jagabaya, Kecamatan Cimaung, Kabupaten Bandung pada tanggal 16 Agustus 2023. Materi pelajaran mencakup pengenalan Microsoft Word, memformat teks, menggunakan gambar, membuat daftar dengan gaya berbeda, dan penggunaan tabel. Hasilnya menunjukkan peningkatan signifikan dalam pemahaman dan keterampilan menggunakan Microsoft Word oleh anak-anak SD tersebut.
The use of technology in everyday life is increasingly dominat, even among elementary school children. Therefore, it is important to prepare the younger generation with strong technology skills. The Real Work Lecture Program (KKN) is one effort to achieve this goal. This article discusses the implementation of KKN in learning Microsoft Word for grade 6 children at SDN 01 Jagabaya, Jagabaya Village, Cimaung District, Bandung Regency on August 16 2023. Lesson material includes an introduction to Microsoft Word, formatting text, using images, making lists with different styles, and the use of tables. The results show a significant increase in understanding and skills in using Microsoft Word among these elementary school children.
References
Brookhart, Susan M., and Anthony J. Nitko. 2011. “STRATEGIES FOR CONSTRUCTING ASSESMENTS OF HIGHER ORDER THINKING SKILLS.”
Gronlund, Norman Edward. 2006. “Assessment of Student Achievement.”
Mayer, Richard E. 2009. “Multimedia Learning, 2nd Ed.”
Mousavi, Seyed Yaghoub, Renae Low, and John Sweller. 1995. “Reducing Cognitive Load by Mixing Auditory and Visual Presentation Modes.”
Sulaeman, Eman, Ahmad Asmuni, and Septi Gumiandari. 2021. “Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di SMAN 1 Rajagaluh Kabupaten Majalengka Eman Sulaeman, Ahmad Asmuni, Dan Septi Gumandari.”
Wiggins, Grant, and Jay McTighe. 2005. “Understanding by Design (2nd Ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD.”
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Ribhiansyah, Muhammad Gani Fatur Rozak, Muhammad Rizki Syogian, Husni Rofiq
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.