Pelaksanaan Bimbel Gratis Guna Meningkatkan Pemahaman Materi Anak Sekolah Dasar di RW 02 Kelurahan Jelekong, Kecamatan Baleendah, Kabupaten Bandung
Keywords:
Education, Society, Government, Free Bimble, CommunityAbstract
Education is an important thing in the development and progress of the nation and state. Sometimes we as individuals must be aware of the things around us. There are still many people who think that education is just a bond that can only be accessed by lucky people. Therefore, we created a Free Tutoring program for all subjects. It is solely to help balance education, especially RW 02, Jelekong Village, Baleendah District, Bandung. This activity aims to improve the understanding of elementary school children's material through a free tutoring program. This program is implemented by us, KKN students and collaborates with local youth organizations in terms of teaching. This activity also involves parents, local government, and the community of RW 02, Jelekong Village to increase awareness and participation in education.
References
Afifah, N. (2015). Problematika Pendidikan Di Indonesia. Rumah Jurnal IAIN Metro Institut Agama Islam Negeri, 1.
Anwar, M., Sunasih, R. A., Muzaki, Z., & DKK. (2021). Reaktualisasi Pengabdian Kepada Masyarakat Dalam Berbagai Perspektif. Bogor Guepedia.
Asriati, N. A., Hasanag H, I., Fauzy, R., & Solihin. (2021). Peran Mahasiswa KKN Dalam Bidang Pendidikan Di Tengan Pandemi Covid-19. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(XII).
Endah, E., Ahmad, A., Rahayu, D., Intan, D., & Santika, T. A. (2023). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Dan Pembentukan Karakter Peserta Didik. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(4), 2023.
Endrawati Subroto, D., Wirawan, R., & Yanto Rukmana, A. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. In Jurnal Pendidikan West Science (Vol. 01, Issue 07). https://doi.org/https://wnj.westscience- press.com/index.php/jpdws/index
Fitramadhana, R. (2023). Education in the Midst of Indonesia’s Development Agenda. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 8(1), 55. https://doi.org/10.17977/um021v8i1p55-81
Fitri, L., & Asmendri. (2023). T S A Q O F A H Jurnal Penelitian Guru Indonesia HUBUNGAN SINERGI ANTARA SEKOLAH, KOMITE, ORANGTUA DAN MASYARAKAT DALAM PENINGKATAN MUTU
PENDIDIKAN. Jurnal Pendidikan Guru Indonesia , 3(1). https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v3i1
Fransiska, D. (2022). Pengajaran Privat Untuk Meningkatkan Pemahaman Dan Pengetahuan Anak-Anak Selama Daring Di Desa Talang Karet Kecamatan Tebat Karai Kabupaten Kepahiang. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/juparap/
Isma, A., Isma, A., Isma, A., & Isma, A. (2023). Peta Permasalahan Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terapan, 1(3). https://journal.diginus.id/index.php/JUPITER/index
Juventia, D., & Yuan, S. A. (2024). MOTEKAR: Jurnal Multidisiplin Teknologi dan Arsitektur Ketimpangan Sosial Dalam Bidang Pendidikan dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. MOTEKAR : Jurnal Multidisiplin Teknologi Dan Arsitektur, 2(1).
Maulana Akbar, H., Nurhayati, A., Supirman, N. A., & Addriadi, I. (2023). Peran Mahasiswa KKN Sisdamas Sebagai Tenaga Pengajar dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Siswa di SDN Padamekar Desa Nanggerang. 3(8). https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings
Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Rostika, D. (2022). Membangun Kualitas Pendidikan di Indonesia dalam Mewujudkan Program Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 6145–6154. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3183
Perdana, R. P. (2023). Buku Ajar Pengantar Ilmu Pendidikan. Penerbit Adab.
Primadoni, A. bagus, Faida, M., Ana Febriani, A., Stiawan, D., Aji Sugiharto, P., & Imam Santoso, Y. (2023).
Upaya Meningkatkan Keterampilan Belajar Anak Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Mandira Cendikia, 2(6). https://journal- mandiracendikia.com/index.php/pkm
Putra, T. S. A. (2022). Pendidikan Kunci Utama Kemajuan Bangsa. Kementrian Keuangan Republik Indonesia. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/15010/Pendidikan-Kunci-Utama- Kemajuan-Bangsa.html
Ramlan, P. (2020). MALLOMO: Journal of Community Service Optimalisasi Karang Taruna dalam Pengembangan Potensi Generasi Muda di Desa Tuncung (Vol. 1, Issue 1). https://jurnal.umsrappang.ac.id/mallomo/index
Rasyid, H. (2015). Membangun Generasi Melalui Pendidikan Sebagai Investasi Masa Depan. Jurnal Pendidikan Anak, IV.
Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296
Saputri, O. D., & Rahmawati, D. (2019). Peran Guru Dalam Memberikan Pelajaran Tambahan (Les) Bagi Peserta Didik Di Luar Jam Pelajaran Sekolah Sebagai Wujud Implementasi Pengabdian Kepada Masyarakat.
Simanjuntak, H., Simanjuntak, L. E., Tambunan, C. A., Aruan, A. F., Pasaribu, I., & Siagian, E. R. (2022). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Gratis di Desa Banua Huta Kecamatan Sigumpar Kabupaten Toba, Sumatra Utara. Indonesia Berdaya, 3(3).
Suparman, H. (2023). Paradigma Pendidikan Untuk Meningkatkan SDM (Sumber Daya Manusia). Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(3), 302–311. https://doi.org/10.51212/jdp.v16i3.227
Syafril, & Zen, Z. (2017). Dasar Dasar Ilmu Pendidikan. Kencana.
Tim Penyusun UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2024). PETUNJUK TEKNIS KKN SISDAMAS “Mewujudkan Rahmatan lil Alamin.”
Wulandari, A., & Fauzi, A. (2021). Urgensi Pendidikan Moral Dan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik. Edupedia, 6(1).
Yuliani, W., Pamungkas, D., Mahardika, kautsar R., Maulidya, E., & Wibowo, M. F. (2024). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Siswa/I SD Melalui Bimbingan Belajar di Desa karangmulyo Kecamatan Pegandon Kabupaten kendal. Mateandrau : Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni Dan Budaya, 3(1), 181–189.
Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil Pisa Dan Faktor Penyebab. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 11–19. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.283
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 fadilah inayat ali ali, Riska Febriani Febriani, Salsabila Oktaviani Oktaviani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.